تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/12/13 - 15:52
کد خبر: 347683

بررسی سه موضوع مهم مغفول در کرونا تایم؛

سرنوشت نهایی بودجه ۹۹/ وضعیت نهایی کمیسیون مشترک برجام/ محرمانه شدن آمارهای اقتصادی

در ایام گذشته خبرهای مهمی در لابلای جو سنگین رسانه ای ایام انتخابات و صدالبته شیوع بیماری کرونا در ایران از چشم مردم دور مانده اند، خبرهای مهمی که می تواند در زندگی هر ایرانی تاثیرات گسترده و بسزایی بزارد، خبرهایی از برجام، بودجه 99 تا محرمانه شدن آمار و ارقام اقتصادی که هر کدام را جداگانه شرح خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ایام گذشته خبرهای مهمی در لابلای جو سنگین رسانه ای ایام انتخابات و صدالبته شیوع بیماری کرونا در ایران از چشم مردم دور مانده اند، خبرهای مهمی که می تواند در زندگی هر ایرانی تاثیرات گسترده و بسزایی بزارد، خبرهایی از برجام، بودجه 99 تا محرمانه شدن آمار و ارقام اقتصادی که هر کدام را جداگانه شرح خواهیم داد.

سرنوشت بودجه 99 به کجا رسید؟

مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه
لایحه بودجه در نیمه آذر ماه بعد از تأیید در هیئت دولت، به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، گفت: بعد از تشکیل کمیسیون تلفیق کلیات لایحه در این کمیسیون تصویب شد. در نهایت بررسی بندها و تبصره‌ها لایحه با توجه به پیشنهادات کمیسیونهای تخصصی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

بعد از تکمیل بررسیها در کمیسیون، لایحه برای بررسی کلیات به صحن رفت اما نمایندگان با کلیات لایحه مخالفت کردند. در نهایت برای تعیین تکلیف لایحه با ورود هیئت رئیسه مجلس لایحه مجدداً به کمیسیون تلفیق بازگشت.

شیوع کرونا، لغو جلسات
درنهایت بعد از دور جدید بررسی لایحه بایستی خروجی کمیسیون تلفیق در صحن علنی بررسی می‌شد اما با شیوع بیماری کرونا و درگیر شدن برخی نمایندگان مجلس چالش جدیدی در این حوزه ایجاد شد.

یک نماینده مجلس در این باره گفت: (وزیر بهداشت) رییس ستاد کرونا طی نامه رسمی به رئیس مجلس اعلام کرد امکان برگزاری جلسات رسمی در مجلس وجود ندارد. با توجه به منع تشکیل جلسات علنی یک چالش جدی در خصوص لایحه بودجه ایجاد شده بود، چراکه بعد از عدم رأی آوردن کلیات و برگشت لایحه به کمیسیون بایستی مجدداً در صحن علنی برای تصویب کلیات رأی‌گیری می‌شد.

راه حل نهایی با ورود رهبری
راهکارهای مختلفی در این فضا ایجاد شده بود که یکی از آنها بررسی لایحه بودجه در مجلس در سال 99 بود اما در این صورت دریافتها و پرداختهای دولت در سال بعد با مشکل روبه‌رو می‌شد. راهکار بعد نیز تصویب سه‌دوازدهم لایحه بود که این موضوع نیز با نامه محدودکننده رئیس ستاد کرونا مبنی بر عدم برگزاری جلسه رسمی تناقض داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ظرفیت قانونی دیگری که وجود داشت طلب اذن از رهبری بود تا این مسئله یک موضوع حکومتی قلمداد شود تا از طریق این حکم این چالش برطرف شود.

وی افزود: بررسیها در هیئت رئیسه نشان می‌داد این موضوع تنها راهکار پیشِ‌رو بود، در نتیجه رئیس مجلس مکاتبه‌ای را در این خصوص با رهبر انقلاب انجام داد، از سوی دیگر با توجه به اینکه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را هم پیشِ‌رو داشتیم، به این ترتیب در دو موضوع اذن حکم حکومتی از رهبری درخواست شد.

ادیانی گفت: بر این اساس، در اذن اول از رهبری خواسته شد تا آقای کشاورز تا جلسه علنی مجلس به‌عنوان سرپرست به فعالیت ادامه دهد. اذن دوم هم به این اشاره داشت تا مصوبه کمیسیون تلفیق بنا به شرایط خاص کشور برابر اصل 85 قانون اساسی به‌عنوان مصوبه قانونی تلقی شود. در نهایت رهبر انقلاب هم با استمرار حضور سرپرست جهاد کشاورزی موافقت نمودند و هم با تلقی شدن مصوبه تلفیق به‌عنوان مصوبه مجلس.

ادیانی اضافه کرد: بر این اساس نیاز به برگزاری جلسه علنی و حتی جلسه کمیسیون تلفیق وجود ندارد و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه 99 به‌عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در صورت تأیید به دولت ابلاغ شود.

وی با ابراز اینکه همین امروز رئیس مجلس طی مکاتبه‌ای لایحه بودجه را به شورای نگهبان ارسال کرده است، تأکید کرد: اگر شورای نگهبان به این مصوبه ایرادی بگیرد باز هم ایرادات در کمیسیون تلفیق بررسی و ایرادات رفع خواهد شد تا روال عادی و اجرایی کشور دچار خلل نشود.

محرمانه شدن آمارهای اقتصادی

در روزهایی که کشور و کاندیداهای مجلس در گیرودار کارزار انتخابات بودند، در اقدامی از سوی نهادهای اقتصادی، تمامی آمار و اطلاعات اقتصادی محرمانه شد و شفافیت اقتصادی به پایین‌ترین حد خود رسید!

مدتی است که بانک مرکزی اطلاعات و آمار مربوط به تورم، رشد اقتصادی، ریز درآمد مالیاتی و قیمت هفتگی اقلام را منتشر نمی‌کند؛ مثلا آمار تورم به دلیل اختلاف نظر بانک مرکزی با مرکز آمار ایران منتشر نمی‌شود. اما محرمانه‌سازی آمار اقتصادی در کشور محدود به آن نشد، چرا که اواخر دی‌ماه سال جاری خبری منتشر شد که بعضی نهادهای اقتصادی از جمله سازمان سرمایه‌گذاری، سازمان بورس ، گمرک ، وزارت صمت و وزارت نفت از ارائه آمار عملکرد اقتصادی خودداری کردند تا میزان شفافیت آمار اقتصادی در کشور به پایین‌ترین حد خود برسد.

انتشار آمار تجارت خارجی کشور ازجمله وظایف گمرک بود که طی سال‌های اخیر به ویژه پس از راه‌اندازی سیستم‌های الکترونیکی به طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت، ب صورت ماهانه آمار مربوط به صادرات غیرنفتی و واردات کالا و جزئیات کامل آن منتشر می‌شد؛ چرا که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد توجه رسانه‌ها، کارشناسان و مسئولان قرار داشت.

بیانیه نهایی نشست کمیسیون مشترک برجام

در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که امروز چهارشنبه در سطح معاونین وزرای خارجه/ مدیران سیاسی/ سفرا برگزار شد، هماهنگ‌کننده این نشست با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی اعضا بر اهمیت صیانت از برجام تأکید کرده‌اند.در این بیانیه آمده است:

نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 7 اسفندماه 1398 در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد.

این نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، به نمایندگی از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپایی، و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه/ مدیران سیاسی/ سفرا برگزار شد.

در این نشست، گام‌های ایران در کاهش تعهدهات هسته‌ای ذیل برجام از جمله اعلان مورخ 15 دی‌ماه 1398 و  نگرانی‌های دیرپای کلیه اعضاء در خصوص آثار خروج آمریکا از برجام در سال 1397 و اعمال مجدد تحریم‌ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین راستا، نگرانی جدی پیرامون گام‌های ایران در خصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام ابراز شد. اعضاء همچنین تصدیق کردند که وضع مجدد تحریم‌های آمریکا، مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شده است.

تمامی اعضاء، با یادآوری اینکه این توافق، عنصر کلیدی ساختار عدم اشاعه جهانی محسوب می‌شود، بر اهمیت صیانت از آن تاکید کردند.

مصوبات نهایی
متعاقب بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپایی مورخ 4 بهمن‌ماه 1398، اعضاء، مباحث مطروحه در سطوح کارشناسی که در هفته‌های گذشته در قالب‌های مختلف، هم در خصوص مباحث مرتبط هسته‌ای و هم در خصوص پیامدهای گسترده‌تر خروج آمریکا از برجام، وضع مجدد تحریم‌های آمریکا و منافع حاصل از رفع تحریم‌ها در جریان بوده است را مرور کردند. کارشناسان موظف شدند که این مباحث را پیش برند.

اعضاء، از تحولات مثبت اخیر در خصوص پردازش اولین تراکنش از طریق اینستکس، اضافه شدن چهار دولت اروپایی به عنوان سهامداران جدید و افق افزایش بیشتر سهامداران استقبال کردند. آن‌ها همچنین به اهمیت تقویت این ابزار اذعان داشتند.

اعضاء، بر مسئولیت جمعی خود جهت تداوم پروژه‌های کلیدی عدم اشاعه‌ که بخشی اساسی از برجام محسوب می‌شود تاکید کردند. آن‌ها از تلاش‌های مستمر کارگروه اراک و روسای مشترک آن، انگلستان و چین، جهت پیشبرد مدرن‌سازی تاسیسات اراک استقبال کردند. آن‌ها تحولات اخیر در خصوص تاسیسات فردو را مد نظر قرار داده و حمایت قاطع خود را از روسیه برای تداوم اجرای پروژه ایروتوپ‌های پایدار ابراز داشتند.

این نشست‌ در زمان شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اعضاء، با چین، جمهوری اسلامی ایران و تمامی کشورهای مبتلا، در تلاش‌هایشان برای مقابله با این موضوع، مشخصاً، مشارکت چین و آن‌هایی که متعاقباً متاثر شده‌اند در مبارزه با این چالش سلامت جهانی، اعلام همبستگی کردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top